جمعه، آذر ۱۰، ۱۳۹۱

دانلود تسخیر سعادت


ترجمه: ع. وحید مازندرانی، انتشارات امیرکبیر، 1348

توضیح مترجم:
در ترجمه و انتخاب عنوان این کتاب دچار اندکی تأمل و تردید شدم. در واقع معادل فارسی نام اصلی آن «تسخیر سعادت»  و یا به اصطلاح قدما تحصیل سعادت است. علاوه بر توجه کافی به این نکته و با وجود علاقه‌ی سرشاری که در حفظ تمام معانی و مضامین این اثر ممتاز داشته‌ام باز محض قبول خاطر بیشتر خوانندگان عنوان «شاهراه خوشبختی» را ترجیح داده‌ام که گمان می‌کنم دور از منظور خود نویسنده نیست بلکه بنابر توضیح مختصری که در مقدمه‌ی کتاب نوشته است عین مقصود اوست چنانکه گوید:

«این کتاب خطاب به اهل فضل و دانش نیست و یا آن دسته و جماعتی که می‌پندارند نکته‌های اخلاقی زندگی را باید از راه گفت و شنود آموخت. در صفحات این اثر، رموز فلسفی و یا سخنان علمی نخواهید یافت، منظورم فقط این بوده است که دانستنی‌های منطبق با ذوق سلیم را برجسته نمایم. راجع به دستورات مذکور در این کتاب هم باید خاطرنشان کنم که همه‌ی آنها مبتنی بر تجربه‌ها و مشاهدات خودم در عرصه‌ی زندگی است و هر وقت که خود، این قواعد و اصول را به کار برده‌ام خوشی بیشتری نصیبم شده است . از این رو امیدوارم که در میان انبوه جمعیت بشری، کسان بسیاری خواه زن یا مرد که گرفتار بدبختی‌اند بی‌آنکه طرفی از آن بربندند به وسیله‌ی راه و روشی که در این کتاب باز نموده‌ام علاج گرفتاری خویش و طریق پیش‌گیری از آنرا در یابند. به نظر من بسا کسانی که از نعمت خوشبختی محرومند بر اثر جهد و تلاش پی‌گیر در پیروی از قواعد مندرج در این کتاب خواهند توانست راز سعادت را بدست آورند.»

با وجود خضوع بسیاری که نویسنده‌ی بلند پایه درباره‌ی وزن علمی مطالب این کتاب نموده است و ضمن ستایش فراوان از قدرت و سبک عالی نویسندگی او در شرح و بیان نکته‌های فلسفی، باز در دو سه فصل این اثر پی بردن تام و تمام به کنه کلام خالی از اشکال نبود. در هر حال اهتمام بسیار شده است که در ترجمه‌ی حتی عبارات سنگین آن قصوری واقع نشود و حتی‌الامکان کتابی شایسته و ارجمند به علاقمندان آثار قلمی این صاحب‌نظر عالی‌قدر تقدیم شده باشد.

این کتاب به‌صورت دو زبانه فارسی-انگلیسی تهیه شده است.


____________________________________________


به‌خاطر تأخیری که در آماده‌سازی این کتاب پیش آمد از همه دوستان پوزش می‌خواهیم. جا دارد از دوستانی که در تهیه این کتاب همراه ما بودند تشکر نماییم. از آقای امیرحسین غلام‌پور، حمید ن. و ایمان امینی. زحمت آماده سازی این کتاب هم برعهده جناب امینی بوده و ایشان به‌زیبایی این کار را انجام دادند. با سپاس از همه این دوستان.

در این کتاب می‌خوانیم:
بخش اول
در موجبات بدبختی
1. علت بدبختی افراد چیست؟
2. بدبختی بایرونی
3. رقابت
4. ملالت و هیجان
5. خستگی
6. حسادت (رشک)
7. حس گناهکاری
8. جنون آزار دیدگی
9. وحشت از افکار عمومی
بخش دوم
در اسباب خوشبختی
10. آیا هنوز سعادت قابل حصول است؟
11. شوق و نشاط
12. محبت
13. خانواده
14. کار
15. سرگرمی
16. تلاش و تسلیم
17. آدم خوشبخت

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر