دوشنبه، تیر ۲۱، ۱۳۸۹

دانلود جهان‌بیی علمی




ترجمه  حسن منصور، انتشارات دانشگاه تهران، 1351

مقدمه مترجم
برتراند راسل فقید، فیلسوف ریاضی، یا ریاضیدان فلسفی که از رهروان اصیل این دانش و از بنیانگذاران دانش جدید ریاضی است، در این کتاب کوشش و تلاشی مبذول می دارد که ماهیت علم را بشناساند و مرز بین علم و غیرعلم یا جهل علمی  را بنماید و نیز نشان دهد که علم مطلق و بی زمان در هستی چهاربعدی وجود ندارد و دقیق ترین صور شناخت آدمی در غیرعاطفی ترین دانش او نظیر فیزیک نیز از صبغه عاطفه او برکنار نیست و فقط یک تقریب پیشرونده و پویاست. حقیقت علمی در این اثر در قامت رسای خود نمایان است و این نکته روشن شده که حقیقت بی زمان جهل است و علم راستین ماهیتی پویا دارد؛ در نتیجه علم یک نسل، سنت نسل دیگر است و حقیقت تا متبلور شود، مرده است. مایه این کتاب علم فلسفی یا فلسفه علمی است و از لحاظ نگرش بر اساس چنین حقیقتی استوار است؛ تکیه بر علمی می زند که لزوماً در خدمت صلاح آدمی نیست و از اینرو چنانکه خود مؤلف نیز واقف و معترف است، جناح گیری یک طرفه دارد. ترتیب مطالب از نظم خاصی تبعیت می کند بدین معنی که پس از معرفی، تبیین و تحدید علم، به فنون ناشی از آن و کاربرد آنها در طبیعت به اصطلاح بی جان (حوزه علوم فیزیکی) یا به قول سرو کین به هستی غیر آلی  یا دون آلی  می پردازد و نشان می دهد که چرا و چگونه پیشرفت علم در این زمینه با سرعت و عینیت بیشتری قرین است و سپس به هستی جاندار زمینه علمی زیست شناسی، فیزیولوژی و روان شناسی یا هستی عالی نظر می افکند و سپس به کاربرد فنون علمی در سازمان انسانی یا جامعه یا هستی فوق آلی  می پردازد. و این تقسیم بندی به لحاظ طبقه بندی سیبرنتیک نیز که هستی را به لحاظ درجه پویایی آن از ماده به مرکب به هشت درجه بخش می کند، سیره ای منطقی دارد. در مورد ترجمه اثر، لازم است بگویم که این کتاب را به تصادف برنگزیدم، بلکه به دنبال اشتغال چندین ساله ای که با آثار راسل داشتم و به علت مزیتی که در شیوه شناساندن معرفت علمی در آن یافتم، برگزیدم. در ترجمه عنوان اصلی آن  بارها به صرافت افتادم؛ نخست به نگرش علمی برگرداندم، سپس طرح علمی جهان را دقیق تر یافتم و سرانجام به علت غنای معانی «جهان بینی علمی» به انتخاب آن متقاعد شدم. جهان بینی ترجمه لفظ آلمانی است که در انگلیسی به برگردانده اند، لیکن خود این لفظ در معنای دقیق جامعه شناختی اش، عیناً به زبان های اروپایی وارد شده است و مراد آن، نگرش آدمی به هستی و تعبیر او از آن است که به ازای مجموع داده های شناختی او صورت می گیرد. کسی که زمین را برپشت ماهی یا گاو استوار می داند، و آنکه خورشید را بدور زمین در گردش می پندارد و زمین را مرکز کائنات می انگارد، آنکه وجود آدمی را غایت هستی تصور می کند و هم او که پویش جامعه را به آخرالزمان مختوم می داند همه دارای جهان بینی اند و از اینجاست که جهان بینی به علمی و غیرعلمی بخش می پذیرد. لیکن جهان بینی یک دانشمند، لزوماً علمی نیست بلکه مراد از جهان بینی علمی، نوعی از نگرش به هستی است که در تبیین هستی، به فرهنگ علمی و روندهای عینی کل هستی و جامعه انسانی نظر دارد. پس ممکن و حتی طبیعی است که فیلسوفی دانشمند نیز نتواند از فرهنگ متعلق به قشر اجتماعی خود که به تبع داده های مادی و غیرمادی آن نقش پذیرفته است، جدایی گیرد به طوریکه از این مقوله می توان نمونه هایی را در برون یابی‌های برتراند راسل، در مورد آینده حیات اجتماعی که نقش معیارهای قشر اعیان جامعه انگلیسی را با خود دارد، مشاهده کرد.


  • حجم 2.23 مگابایت.
  • 125 صفحه.

فصل‌های کتاب:

بخش اول – معرفت علمی
فصل اول: نمونه های روش علمی
گالیله
نیوتون
 داروین
پاولف
فصل دوم: خصال ویژه روش علمی
فصل سوم: محدودیت های روش علمی
فصل چهارم: مابعدالطبیعه علمی
فصل پنجم: علم و دین
بخش دوم – تکنیک علمی
فصل ششم: سپیده دم تکنیک علمی
فصل هفتم: استفاده از فن در طبیعت بی جان
فصل هشتم: استفاده از فن در زیست شناسی
فصل نهم: استفاده از فن در فیزیولوژی
فصل دهم: استفاده از فن در روانشناسی
فصل یازدهم: تکنیک در جامعه
بخش سوم: جامعه علمی
فصل دوازدهم: جوامعی که به شیوه های مصنوعی آفرینش می یابند
فصل سیزدهم: فرد و جمع
فصل چهاردهم: حکومت علمی
فصل پانزدهم: تعلیم و تربیت در جامعه علمی
فصل شانزدهم: تولیدمثل علمی
فصل هفدهم: علم و ارزش ها


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر