ترجمه منوچهر بزرگمهر، انتشارات خوارزمی، چاپ دوم، 1357
(اسکن شده)
(اسکن شده)
این کتاب اصل مساعی مبذوله برای تلفیق دو تمایل مختلف است: یکی در روانشناسی و دیگری در علم فیزیک یا حکمت طبیعی که من نسبت به آنها علی رغم تنافی ظاهری نظر موافق دارم. از یک طرف بسیاری از روانشناسان مخصوصاً پیروان مکتب «رفتار ظاهر» به اتخاذ موضعی گراییدهاند که اگر از لحاظ فلسفی اصالت مادی نباشد و از حیث روش و طریقه تحقیق مادی است. آنها روانشناسی را بیش از پیش متکی بر علم ابدان و وظایف الاعضا و مشاهده و ترصید خارجی مینمایند و ماده را امری صلبتر از ذهن و غیر مشکوکتر از آن قلمداد میکنند. در همین حال علمای طبیعی علیالخصوص «آین شتاین» و سایر کسانی که به بیان نظریه نسبت میپردازند «مادیت» ماده را روز بروز کمتر جلوه میدهند....
نظری که به عقیده من مجامع تمایل مادی روانشناسی و تمایل «ضد مادی» فیزیک است همان است که از جانب «ویلیام جیمز» و «اصالت واقعیان جدید» امریکایی اختیار شده و بنا به رأی آنها «مایه اصلی» عالم وجود نه ذهنی است و نه مادی بلکه «جوهری برزخی» است که هر دو از آن ساخته شدهاند. در این کتاب من سعی کردهام که این نظریه را در مورد اموری که روانشناسی بدان اشتغال دارد قدری به تفصیل بیان دارم....
قسمتی از این کتاب به صورت خطابه در لندن و پکن القا شده و یکی از فصول آن راجع به «خواهشهای نفسانی» است قبلاً در مجله «آتنئوم» چاپ شده. اشاراتی که به چین در این کتاب آمده قبل از مسافرت من به آن سرزمین است و از لحاظ جغرافیایی صحیح نیست. غرض من از ذکر چین فقط افاده معنی «کشوری در دور دست» در مقام اشاره به جاهای نامأنوس بوده است.
نظری که به عقیده من مجامع تمایل مادی روانشناسی و تمایل «ضد مادی» فیزیک است همان است که از جانب «ویلیام جیمز» و «اصالت واقعیان جدید» امریکایی اختیار شده و بنا به رأی آنها «مایه اصلی» عالم وجود نه ذهنی است و نه مادی بلکه «جوهری برزخی» است که هر دو از آن ساخته شدهاند. در این کتاب من سعی کردهام که این نظریه را در مورد اموری که روانشناسی بدان اشتغال دارد قدری به تفصیل بیان دارم....
قسمتی از این کتاب به صورت خطابه در لندن و پکن القا شده و یکی از فصول آن راجع به «خواهشهای نفسانی» است قبلاً در مجله «آتنئوم» چاپ شده. اشاراتی که به چین در این کتاب آمده قبل از مسافرت من به آن سرزمین است و از لحاظ جغرافیایی صحیح نیست. غرض من از ذکر چین فقط افاده معنی «کشوری در دور دست» در مقام اشاره به جاهای نامأنوس بوده است.
- 3.72 مگابایت
- 358 صفحه
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر